Responsivt Webdesign – Google belønner nettsider


Googles Algoritmeoppdatering belønner nettsider som er mobilvennlige. Det var bare et spørsmål om tid før det skjedde. Per i dag, har Google nettopp annonsert en betydningsfull oppdatering i måten den rangerer nettsider på. Denne massive oppdateringen er avhengig av ett stort kriterium: Om nettsiden din har et responsivt webdesign med støtte for nettbrett og mobile enheter eller ikke.

Webdesign som er mobilvennlig

Før vi går dypere inn i dette, la oss definere responsiv design:

Bli vist responsivt på mobile enheter

En nettside som har et responsivt webdesign, er en nettside som er skreddersydd til størrelsen av enheten den blir vist på. Dette betyr at nettsiden din enten vil forstørres eller minkes ut i fra hvilken enhet den blir vist på, inkludert smarttelefoner og nettbrett, for å sørge for en strømlinjeformet opplevelse for brukeren.

Responsiv design har hatt en positiv påvirkning på søkemotoroptimalisering i en del år nå, men denne nye algoritmeoppdateringen er mer betydningsfull enn tidligere Google oppdateringer når det kommer til hvor mye den påvirker søkeresultatene. (Kilde: Googles Webmaster Trend Analytiker Zineb Ait Bahjji)

Hva betyr dette for din bedrift?

Saken er at om nettsiden din ikke er ordentlig optimalisert for mobil, er det sannsynlig at du vil merke en dårligere rangering fra mobile søk, på Googles søkeresultatsider.

For å finne ut om din bedrift blir berørt av denne forandringen, trykk på dette mobilvennlige testverktøyet fra Google, og skriv inn nettsideadressen din.

Du vil bli presentert med ett av to resultater:

1. Kjempebra! Denne siden er mobilvennlig

Kjempebra – Nettsiden din er responsiv
Om nettsiden din får dette resultatet trenger du ikke lese videre, og du kan se frem til et potensielt hopp i nettsiderangeringen din.

2. Ikke mobilvennlig

Ikke responsiv
Om du fikk resultatet Ikke mobilvennlig, er det sannsynlig at nettsiden din vil gjøre det dårligere i mobile søkeresultater fra nå av. Men, døren er åpen for å fikse dette problemet, og ikke bare få tilbake din tidligere rangering, men faktisk forbedre den – forutsatt at noen av dine konkurrenter lider av den samme skjebnen.

Hva skal jeg gjøre nå?

Om du trenger hjelp med dette kan Mementor AS hjelpe deg med å finne ut den beste måten å opprettholde samtidig som du forbedrer din posisjon på Google.